Dzięki solidnej konstrukcji, wysokim stopniu szczelności IP oraz aluminiowej obudowie, siłownik LA25 stanowi idealne rozwiązanie do pracy w trudnych warunkach.
Ponadto kompaktowe rozmiary nowego siłownika LA25 umożliwiają jego wykorzystanie w warunkach ograniczonej ilości wolnej przestrzeni.
Model LA25 jest dostępny w wersjach: IC Basic, IC Advanced, LINbus, Parallel i IO-Link. Obsługuje dwa protokoły komunikacyjne: CAN SAE J1939 i CANopen. Część z tych wariantów spełnia dodatkowo wymagania systemu PLUS+1.
Dowiedz się więcej o zintegrowanym sterowniku IC - Integrated Controller™.
Schematy połączeń pozwalają w prosty i szybki sposób zamontować siłownik LINAK LA25.
Siłownik LA25 z sygnałem zwrotnym:
Popularnym rodzajem siłownika liniowego jest elektryczny siłownik liniowy. Składa się z trzech głównych elementów: wrzeciona, silnika i przekładni. Silnik może być zasilany prądem stałym lub zmiennym, w zależności od zapotrzebowania na moc oraz innych czynników.
Po zadaniu sygnału przez operatora np. przez proste naciśnięcie przycisku, silnik przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, która następnie jest przenoszona na przekładnie połączone z wrzecionem. Powoduje to obracanie się wrzeciona oraz ruch nakrętki wrzeciona i drążka tłoka na zewnątrz lub do wewnątrz, zgodnie z sygnałem przesłanym do siłownika.
Przyjmuje się, że wysoka krotność gwintu i mniejszy skok gwintu wrzeciona przekładają się na niską prędkość ruchu, ale znacznie większy udźwig. Z kolei niska krotność gwintu i większy skok gwintu wrzeciona będą sprzyjać przemieszczaniu mniejszych obciążeń, ale z większą prędkością.
Odwiedź Actuator Academy™
Poznaj aspekty, które sprawiają, że siłownik idealnie nadaje się do stosowania w maszynach przemysłowych, i zapoznaj się z technologią, która się za tym kryje.
Witamy w LINAK Actuator Academy™
Elektryczne siłowniki liniowe są dostępne w wielu różnych rodzajach i rozmiarach. Od małych i kompaktowych jednostek przeznaczonych do zastosowań w niewielkich przestrzeniach, takich jak wózki inwalidzkie, po duże i mocne napędy do regulacji położenia ciężkich elementów, takich jak komora silnika w przemysłowej ładowarce kołowej. Oprócz różnic w rozmiarze i mocy, elektryczne siłowniki liniowe mogą się także różnić konstrukcją.
W wersji pierwotnej obudowa silnika jest umieszczona poza profilem, w którym poprowadzona jest przekładnia z wrzecionem. Natomiast w zastosowaniach o ograniczonej ilości wolnej przestrzeni wprowadza się do konstrukcji siłownik przeznaczony do zabudowy, dzięki czemu silnik stanowi jedynie przedłużenie kształtu profilu. Na potrzeby biurek i niektórych zastosowań medycznych dostępne są dwu- i trzyczęściowe kolumny podnoszące z obudową silnika.
Od momentu stworzenia w roku 1979 przez założyciela i prezesa firmy LINAK, Benta Jensena, pierwszego elektrycznego siłownika liniowego, firma nieprzerwanie opracowuje nowe napędy i modernizuje innowacyjną technologię siłowników, doskonaląc rozwiązania w zakresie niezawodnej regulacji ruchu z korzyścią dla wielu różnych branż.
LINAK projektuje i produkuje różnego rodzaju siłowniki liniowe i kolumny podnoszące w szerokim zakresie prędkości, długości skoku i mocy. Siłowniki z oferty LINAK, od kompaktowego liniowego modelu LA20 po bardzo mocny LA36, zapewniają szerokie możliwości konfiguracji ustawień indywidualnie do potrzeb określonej aplikacji.
Dzięki niemal nieograniczonym możliwościom w zakresie personalizacji każdy siłownik może zostać dostosowany do potrzeb konkretnego rozwiązania, dzięki czemu oferta firmy LINAK w rzeczywistości znacznie wykracza poza szeroką ofertę produktową.
Siłownik liniowy to urządzenie lub maszyna, która zamienia ruch obrotowy na ruch liniowy lub ruch w linii prostej. Może to odbywać się za pomocą elektrycznych silników prądu zmiennego i prądu stałego lub też źródłem ruchu mogą być układy hydrauliczne i pneumatyczne.
Elektryczne siłowniki liniowe są rozwiązaniem preferowanym w przypadku, gdy zachodzi potrzeba uzyskania precyzyjnego i płynnego ruchu. Zastosowania siłowników liniowych obejmują wszelkiego rodzaju rozwiązania, w których wymagane jest pochylanie, podnoszenie, pchanie lub ciągnięcie z dużą siłą.
Poznaj zalety siłowników elektrycznych w porównaniu z hydraulicznymi.
Spektrum zastosowań siłowników jest praktycznie nieograniczone. Siłowniki można wykorzystać w domach prywatnych, biurach, szpitalach, zakładach produkcyjnych i wielu innych miejscach. Siłowniki elektryczne LINAK wprowadzają ruch do przestrzeni biurowej i mieszkalnej, zapewniając możliwość regulacji ustawienia elementów biurek, mebli kuchennych, łóżek i leżanek. W szpitalach i placówkach opieki medycznej siłowniki wykorzystuje się do regulacji położenia w sprzęcie takim jak łóżka szpitalne, podnośniki pacjenta, stoły zabiegowe i wielu innych elementach wyposażenia.
W środowisku przemysłowym i produkcyjnym elektryczne siłowniki liniowe z powodzeniem zastępują rozwiązania hydrauliczne i pneumatyczne w sprzęcie rolniczym, maszynach budowlanych i automatyce przemysłowej.
Elektryczne siłowniki liniowe pozwalają osiągnąć wyższą wydajność i zapewniają użytkownikom niezawodną precyzję ruchu dzięki możliwości wprowadzenia szeregu akcesoriów oraz dodatkowych rozwiązań obsługowych. Pakiet rozwiązań do obsługi elektrycznych siłowników liniowych obejmuje m.in. piloty, panele nożne, panele biurkowe, oprogramowanie komputerowe i aplikacje na urządzenia mobilne.
Jako że nie wymagają do działania węży, olejów ani zaworów, elektryczne siłowniki liniowe są bezobsługowe i całkowicie bezpieczne dla użytkowników. Najwyższa jakość siłowników elektrycznych jest poparta różnego rodzaju testami , które wystawiają właściwości siłowników na próbę do granic ich możliwości. Ma to na celu zapewnienie optymalnego poziomu sprawności w każdej sytuacji i za każdym razem. Zarówno siłowniki, jak i dopasowane do nich akcesoria są przeznaczone do najróżniejszych zastosowań oraz z założenia proste w montażu i instalacji.
Dostępne dla każdego, ułatwiają wprowadzenie wysoko precyzyjnego napędu wszędzie tam, gdzie zachodzi taka potrzeba. Technologia elektryczna umożliwia wprowadzenie dodatkowych inteligentnych funkcji, takich jak magistrala CAN (dla jednostek obsługowych siłowników LINAK dostępne są protokoły komunikacyjne CAN SAE J1939 i CANopen). Rozwiązania wyposażone w zintegrowany sterownik (IC) zapewniają dostęp do rozmaitych sygnałów zwrotnych położenia, wirtualnych wartości granicznych, funkcji płynnego startu i płynnego zatrzymania, wartości granicznych natężenia i regulacji prędkości.
W firmie LINAK® dostarczamy obecnie siłowniki z dwoma różnymi wersjami oprogramowania magistrali CAN — v1.x lub v3.x.
Określ wersję siłownika za pomocą oprogramowania LINAK BusLink
Podłącz siłownik do oprogramowania BusLink, aby sprawdzić poprawność wersji oprogramowania. Gdy siłownik jest podłączony, dostępna jest karta „Informacje o połączeniu”. W poniższym przykładzie siłownik magistrali LA36 CAN dostępny jest w wersji 3.0.
Więcej informacji znajduje się w rozdziale Interfejs serwisowy BusLink w instrukcji obsługi magistrali CAN.
Jaka jest różnica między wersją 1.x a wersją 3.x?
W magistrali CAN v3.0 wprowadziliśmy kilka nowych funkcji, takich jak adresowanie sprzętowe, dynamiczna regulacja prędkości, polecenia soft start/stop oraz większa kompatybilność (125 kb/s, 250 kb/s, 500 kb/s i tryb Autobaud).
Należy zwrócić uwagę, że funkcja soft start/stop wymaga teraz zdefiniowania w poleceniu magistrali CAN (w wersji 3.x). W przypadku ustawienia 0 brak jest liniowego narastania. W przypadku ustawienia 251 wykorzystywane będą predefiniowane ustawienia fabryczne siłownika. Dowolna liczba z tego zakresu ustawia czas narastania.
Więcej informacji znajduje się w rozdziale Komunikacja w instrukcji obsługi magistrali CAN.
Skrócona instrukcja BusLink
Znajdź przewodnik dotyczący sposobu korzystania z programu BusLink dla siłownika, klikając ikonę BusLink.
Jak dodać, usunąć i wymienić siłownik w napędzie równoległym na bazie siłowników IC™.
Aby dodać lub usunąć siłownik:
Aby wymienić siłownik:
Więcej informacji na temat aktywacji napędu równoległego na bazie siłowników IC można znaleźć w sekcji Jak aktywować napęd równoległy na bazie siłowników IC™.
Jak aktywować napęd równoległy na bazie siłowników IC™.
Aktywację systemu można przeprowadzić w dwojaki sposób:
Więcej informacji na temat rozwiązywania problemów dotyczących napędu równoległego IC można znaleźć w sekcji Jak rozwiązywać problemy dotyczące napędu równoległego na bazie siłowników IC™.
Jak rozwiązywać problemy dotyczące napędu równoległego na bazie siłowników IC™.
Jeżeli siłownik utracił swoje położenie, napęd równoległy przejdzie w tryb odzyskiwania ustawień i dokona samoistnej aktywacji. W przypadku gdy system nie zadziała w trybie odzyskiwania ustawień, należy wykonać następującą procedurę:
Jeżeli przyczyną błędu jest nadmierny pobór prądu, konieczny jest restart systemu poprzez uruchomienie go w kierunku przeciwnym.
Jeżeli system zgłasza jeden z poniższych błędów, siłownik należy wymienić: błąd mostka H, błąd zasilacza impulsowego lub błąd hallotronu.
Nie udało się rozwiązać problemu? Prosimy o kontakt z lokalnym dystrybutorem produktów LINAK®.
Więcej informacji na temat aktywacji napędu równoległego na bazie siłowników IC można znaleźć w sekcji Jak aktywować napęd równoległy na bazie siłowników IC™.