Deklaracje
Zobowiązaliśmy się dostarczać klientom produkty spełniające wysokie standardy w zakresie nowatorstwa, wydajności i bezpieczeństwa dla środowiska. Od naszych dostawców oczekujemy równie wysokich standardów, jakie stawiamy sobie. Osiągnięcie tych celów wymaga zdolności do dostosowania się do następujących rozporządzeń, dyrektyw i konwencji dotyczących ochrony środowiska:
- REACH (Rejestracja, ocena i dopuszczanie do obrotu chemikaliów)
- RoHS (Ograniczenia stosowania substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym)
- PFAS (Substancje per- i polifluoroalkilowe)
- TZO (Trwałe zanieczyszczenia organiczne)
- SZWO (Substancje zubożające warstwę ozonową)
- Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci
- Proposition 65 (Ustawa o bezpieczeństwie wody pitnej i zapobieganiu zanieczyszczeniom)
- TSCA (Ustawa o kontroli substancji toksycznych)
- WEEE (Utylizacja odpadów elektrycznych i elektronicznych)
- Rozporządzenie w sprawie baterii
- Rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
- MDR (Rozporządzenie w sprawie wyrobów medycznych)
- Kompatybilność biologiczna
- Oznakowanie ekologiczne UE
- Minerały konfliktu
REACH
Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).
Rozporządzenie REACH ustanawia przepisy dotyczące chemikaliów, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Firma LINAK spełnia cele rozporządzenia REACH, przestrzegając następujących zaleceń:
- Lista kandydacka substancji stanowiących bardzo duże zagrożenie, podlegających procedurze udzielania zezwolenia
- REACH, załącznik XIV: Wykaz substancji podlegających procedurze udzielania zezwoleń
- REACH, załącznik XVII: Substancje objęte ograniczeniami przyjętymi w ramach rozporządzenia REACH
Firma LINAK zapewnia zgodność z wymogami rozporządzenia REACH, monitorując zawartość w swoich produktach substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC).
Jeżeli jakikolwiek składnik produktu zawiera jedną lub więcej substancji SVHC w stężeniu większym niż 0,1% wagowo, wymagamy od dostawców przedstawienia stosownych deklaracji. Niektóre z naszych produktów mogą zawierać substancje SVHC. Tam, gdzie jest to technicznie i ekonomicznie możliwe, dążymy do zastąpienia tych substancji w naszych produktach. Produkty sprzedawane w UE, które zawierają substancje SVHC w stężeniu powyżej 0,1%, są rejestrowane w bazie danych substancji potencjalnie niebezpiecznych, znajdujących się w wyrobach albo w obiektach złożonych SCIP (ang. „Substances of Concern In articles as such or in complex objects (Products)"). Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt pod adresem chemicalcompliance@linak.com.
Przeczytaj oświadczenie LINAK w sprawie REACH.
RoHS
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (przekształcenie). Dyrektywa RoHS ustanawia zasady dotyczące ograniczenia stosowania określonych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Załącznik II do tej dyrektywy, zmieniony dyrektywą (UE) 2015/863, zawiera zaktualizowany wykaz substancji objętych ograniczeniem.
Dyrektywa RoHS wprowadza ograniczenia substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Wszystkie produkty LINAK są za każdym razem zgodne z postanowieniami dyrektywy RoHS w jej najbardziej aktualnej wersji.
Przeczytaj oświadczenie LINAK w sprawie RoHS.
PFAS
PFAS (substancje per- i polifluoroalkilowe) to obszerna grupa syntetycznych substancji chemicznych, które praktycznie nie ulegają rozkładowi w warunkach naturalnych.
Niektóre produkty LINAK zawierają PFAS, głównie w postaci PTFE/teflonu. Tam, gdzie jest to technicznie możliwe, dążymy do zastąpienia PTFE w naszych produktach. Nieustannie monitorujemy obowiązujące w tym zakresie przepisy.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące PFAS.
TZO
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych.
Rozporządzenie dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) wdraża przepisy konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych. Rozporządzenie to zawiera wykaz substancji chemicznych stwarzających ryzyko negatywnego wpływu na zdrowie ludzkie i środowisko. Firma LINAK spełnia wymagania rozporządzenia dotyczącego TZO i nie stosuje w swoich produktach substancji wymienionych w tym rozporządzeniu.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące TZO.
SZWO
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową.
Od lutego 2024 r. na terenie Unii Europejskiej obowiązuje całkowity zakaz wytwarzania i wprowadzania do obrotu wszelkich substancji zubożających warstwę ozonową (SZWO) wymienionych w tym rozporządzeniu.
Produkty LINAK spełniają wymagania rozporządzenia w sprawie SZWO i nie zawierają substancji objętych zakazem.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące SZWO.
Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci
Firma LINAK podlega Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, podpisanej przez Danię w dniu 10 października 2013 r. Firma LINAK przestrzega postanowień konwencji, której celem jest ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska przed narażeniem na rtęć i jej związki.
Proposition 65
Ustawa kalifornijska z 1986 roku o bezpieczeństwie wody pitnej i zapobieganiu zanieczyszczeniom, znana również jako Proposition 65, zakazuje przedsiębiorstwom narażania obywateli w sposób świadomy i celowy na działanie jakiejkolwiek substancji chemicznej, która jest znana w stanie Kalifornia jako powodująca nowotwory, wady wrodzone płodu lub zaburzenia płodności, bez zapewnienia im „wyraźnego i jednoznacznego ostrzeżenia".
Produkty LINAK zawierają substancje objęte zakresem ustawy Proposition 65. Analizy toksykologiczne produktów nie zostały przeprowadzone. Dlatego zalecamy, aby nasi klienci umieszczali na swoich wyrobach oznakowania ostrzegawcze zgodnie z ustawą Proposition 65.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące Proposition 65.
TSCA
Ustawa o kontroli substancji toksycznych (TSCA) jest amerykańską ustawą, nad którą nadzór sprawuje Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA). Ustawa TSCA uprawnia EPA do nakładania ograniczeń w zakresie stosowania określonych substancji, w tym m.in. substancji PBT (trwałych, ulegających bioakumulacji i toksycznych), w celu ograniczenia narażenia na ich działanie.
Artykuł 6(h) tej ustawy wprowadza ograniczenia w stosowaniu następujących substancji: 2,4,6-tri-tert-butylofenol (2,4,6-TTBP), eter dekabromodifenylowy (DecaBDE), heksachlorobutadien (HCBD), pentachlorotiofenol (PCTP) i fenol, izopropylowany fosforan (3:1) (PIP (3:1)).
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą, żaden z produktów LINAK nie zawiera tych substancji. Stale monitorujemy obowiązujące regulacje prawne, aby móc zapewnić ciągłe bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z przepisami prawa.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące TSCA.
WEEE
Dyrektywa 2012/19/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).
Dyrektywa WEEE dotyczy odpadów elektrycznych i elektronicznych. Niektóre produkty LINAK są oznaczone symbolem przekreślonego kołowego kontenera na odpady. Symbol ten oznacza, że danego produktu nie należy umieszczać razem z niesortowanymi odpadami komunalnymi.
Prawidłowa utylizacja produktów z tym oznaczeniem pomaga zapobiegać szkodliwemu wpływowi na zdrowie ludzkie i środowisko naturalne. W lokalnych urzędach i punktach sprzedaży można dowiedzieć się, gdzie znajdują się najbliższe punkty utylizacji danego produktu.
Firma LINAK jest zarejestrowana w rejestrach właściwych organów krajowych w każdym kraju, w którym prowadzi działalność i zapewnia recykling produktów zgodnie z postanowieniami dyrektywy WEEE.
Rozporządzenie w sprawie baterii
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii.
Rozporządzenie w sprawie baterii oraz poprzedzająca je dyrektywa 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów określają przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu baterii, akumulatorów i zużytych baterii zawierających substancje niebezpieczne. Ustanawiają również szczegółowe przepisy dotyczące zbierania, przetwarzania, recyklingu i usuwania zużytych baterii i akumulatorów.
Firma LINAK działa zgodnie z przepisami tego rozporządzenia i spełnia wszystkie wynikające z niego obowiązki, w tym obowiązek znakowania akumulatorów przekreślonymi koszami i oznaczeniami chemicznymi: Pb (ołów), Cd (kadm) i/lub Hg (rtęć) — odpowiednio do substancji chemicznej, która występuje w danej baterii powyżej wartości progowej.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące rozporządzenia w sprawie baterii.
Rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/40 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych ustanawia wytyczne dotyczące gospodarowania opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w Unii Europejskiej.
Firma LINAK stosuje zasady określonego rozporządzeniem w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Deklarujemy, że stosowaną przez nas podstawową metodą pakowania są opakowania kartonowe umieszczone na fumigowanych paletach.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.
MDR
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych (MDR).
Firma LINAK pragnie być wiarygodnym partnerem, który zapewnia klientom dostęp do informacji niezbędnych w ich konkretnych zastosowaniach.
Nasze produkty są przeznaczone do integracji z elektrycznym sprzętem medycznym, ale nie są klasyfikowane jako urządzenia medyczne.
Rozporządzenie MDR wymaga od producenta wyrobów medycznych określenia, czy dany wyrób medyczny zawiera lateks, czy nie. Zgodnie z tym rozporządzeniem oświadczamy, że żaden z naszych produktów MEDLINE® i CARELINE® nie zawiera lateksu.
Kompatybilność biologiczna
Produkty segmentu LINAK MEDLINE & CARELINE, przeznaczone do włączenia w skład sprzętu lub systemu medycznego, spełniają wymagania standardu IEC 60601-1: 2020 pkt 11.7, który odnosi się do norm serii ISO 10993. Wszystkie części produktów, które w trakcie normalnego użytkowania mogą mieć kontakt z powierzchnią skóry pacjenta lub użytkownika, są poddawane ocenie. Oceny dokonuje się na podstawie zgłoszonych obserwacji oraz zgodnie z charakterem i czasem trwania przewidywanego kontaktu z ludzką tkanką w trakcie użytkowania.
Ocena dotyczy nieinwazyjnych produktów LINAK, które są przeznaczone wyłącznie do kontaktu z nieuszkodzoną skórą.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące biokompatybilności.
Oznakowanie ekologiczne UE
Oznakowanie ekologiczne UE pomaga użytkownikom, sprzedawcom i firmom dokonać wyboru dobrego dla środowiska naturalnego. Oznakowanie ekologiczne UE jest dobrowolne i przyznawane produktom, które spełniają wysokie normy w zakresie ochrony środowiska i mają ograniczony wpływ na otoczenie.
Jako że firma LINAK jest producentem podzespołów, a nie produktów końcowych, wyroby LINAK nie podlegają zakresowi oznakowania ekologicznego UE. Niemniej, jako dostawca komponentów do mebli, uwzględniamy wymagania i normy obowiązujące producentów mebli
i dlatego wiele produktów segmentu DESKLINE® spełnia kryteria tego oznakowania. Aby sprawdzić, które produkty segmentu LINAK DESKLINE pomogą uzyskać oznakowanie ekologiczne UE, prosimy o skontaktowanie się z lokalnym oddziałem firmy lub wysłanie wiadomości na adres e-mail chemicalcompliance@linak.com.
Minerały konfliktu
Firma LINAK wymaga od swoich pracowników i dostawców zaprzestania stosowania minerałów konfliktu.
Minerałami konfliktu są tantal, cyna, wolfram i złoto (3TG), pozyskiwane w obszarach ogarniętych konfliktami w krajach, takich jak Demokratyczna Republika Konga.
Wprawdzie firma LINAK nie pozyskuje minerałów bezpośrednio z miejsca ich wytopienia, ale komponenty, które zamawia u dostawców, zawierają minerały 3TG. Dlatego też firma LINAK:
- przestrzega Wytycznych OECD dotyczących należytej staranności w zakresie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów objętych konfliktami;
- unika stosowania minerałów i metali związanych z konfliktami zbrojnymi;
- weryfikuje, czy minerały i metale nie pochodzą z obszarów dotkniętych konfliktami lub obszarów wysokiego ryzyka;
- dokonuje wnikliwego przeglądu pochodzenia i łańcucha dostaw minerałów i metali konfliktu;
- zapewnia przejrzystość, dostarczając na żądanie dokumentację i dowody, które pozwalają zapewnić należyte ujawnianie pochodzenia surowców i pozyskiwania minerałów i metali do wytwarzania swoich produktów;
- zapewnia, że jej działania są prowadzone w sposób nienaruszający praw człowieka.
Firma LINAK oczekuje tego samego od swoich dostawców.
Przeczytaj nasze oświadczenie dotyczące minerałów konfliktu.
Więcej informacji na ten temat można uzyskać, kontaktując się z zespołem ds. zgodności z polityką dotyczącą minerałów konfliktu pod adresem conflictminerals@linak.com.
Ustawa Dodda-Franka
Zakres stosowania przepisów ustawy Dodda-Franka jest formalnie ograniczony do spółek notowanych na giełdach w USA. Niemniej ich skutki dosięgają także dostawców tych spółek, w tym LINAK, na mocy zawartych między nimi umów.
Kongres Stanów Zjednoczonych przyjął ustawę Dodda-Franka z powodu obaw o to, że wydobycie i handel minerałami pochodzącymi z Demokratycznej Republiki Konga i krajów sąsiednich wykorzystywane są do finansowania działań zbrojnych w tym ogarniętym konfliktem zbrojnym regionie.
W sierpniu 2012 r. amerykańska Komisja ds. Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) zatwierdziła regułę, która zobowiązuje spółki notowane na giełdach w USA do deklarowania pochodzenia minerałów konfliktu wykorzystywanych zarówno przez same spółki, jak i przez ich dostawców.