Skontaktuj się z Nami Tutaj

 

Jak działa mechanizm sprzęgła w elektrycznym siłowniku przemysłowym


Podstawowymi elementami siłownika elektrycznego są silnik, przekładnia i wrzeciono. Niekiedy do konstrukcji siłownika wprowadza się dodatkowo mechanizm sprzęgła. W tym filmie Hunter Stephenson, ekspert ds. siłowników LINAK, wyjaśnia, jaką funkcję pełni sprzęgło w konstrukcji siłownika liniowego do zastosowań przemysłowych i jaka jest zasada jego działania w siłowniku LINAK® LA36.

Jaką funkcję pełni sprzęgło w elektrycznym siłowniku liniowym?

Sprzęgło pełni dwie podstawowe funkcje:

  1. Jedną z nich jest ochrona maszyny i siłownika przed uszkodzeniem.
  2. Drugą jest umożliwienie obsługi siłownika z pominięciem elektronicznych urządzeń sterujących.

Przemysłowy elektryczny siłownik liniowy LINAK® z mechanizmem sprzęgła jest bardzo wszechstronnym rozwiązaniem, które ułatwia wprowadzenie napędu na bazie siłownika do konstrukcji wielu różnych maszyn. W siłowniku sprzęgło potrafi wytrzymać pchanie/ciągnięcie około 1,5-2,0 razy większe od swojej mocy znamionowej przy prędkości znamionowej, zanim nastąpi rozłączenie sprzęgła.

Sprzęgło odłącza przeniesienie momentu obrotowego z silnika na przekładnię i wrzeciono. Należy pamiętać, że ta funkcja bezpieczeństwa nie zabezpiecza siłownika przed przeciążeniem, gdy siłownik jest wyłączny. Jest ona ściśle związana z ruchem obrotowym silnika i dlatego działa tylko wtedy, gdy siłownik jest w ruchu.

Jak działa sprzęgło?

Sprzęgło odłącza przeniesienie momentu obrotowego z silnika w chwili przekroczenia określonej wcześniej granicznej wartości momentu. Dzieje się tak wtedy, gdy pracujący silnik siłownika osiągnie zbyt wysoki moment obrotowy; sprężyna talerzowa nie jest w stanie utrzymać obciążenia i następuje wybicie łożyska.

Talerze obracają się, ale nie wytwarzają ruchu, co oznacza, że sprzęgło jest rozłączone.

Po zmniejszeniu momentu obrotowego łożyska wrócą na swoje miejsce, a moment obrotowy zostanie ponownie przeniesiony na napęd liniowy.

W ten sposób sprzęgło zabezpiecza siłownik i maszynę przed przeciążeniem.

Czy siłowniki ze zintegrowanym sterownikiem mają wbudowane sprzęgło?

Nie. Siłowniki ze zintegrowanym sterownikiem nie wymagają sprzęgła. W zamian siłowniki IC™ wykorzystują ogranicznik prądu, który zapewnia automatyczne zatrzymanie siłownika w przypadku napotkania oporu lub przeszkody. Ogranicznik prądu stanowi element zabezpieczający, który chroni zarówno aplikację, jak i siłownik.

Czy wiesz, że...?

Sprzęgło pełni dwie podstawowe funkcje w siłowniku. Jedną z nich jest ochrona maszyny i siłownika przed uszkodzeniem. Drugą jest umożliwienie obsługi siłownika z pominięciem elektronicznych urządzeń sterujących.

Siłownik liniowy z mechanizmem sprzęgła jest ponadto bardzo wszechstronnym rozwiązaniem, które ułatwia wprowadzenie napędu na bazie siłownika do konstrukcji wielu różnych maszyn.

Sprzęgło zabezpiecza siłownik i maszynę przed przeciążeniem w taki sposób, że odłącza przeniesienie momentu obrotowego z silnika na przekładnię i wrzeciono w momencie przekroczenia określonej wcześniej granicznej wartości momentu. Ta funkcja bezpieczeństwa jest ściśle związana z ruchem obrotowym silnika i dlatego działa tylko wtedy, gdy siłownik jest w ruchu. Aby dowiedzieć się więcej o funkcjach sprzęgła, zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego.

Masz pytanie?

- Nasz zespół z przyjemnością udzieli Ci pomocy w kwestiach technicznych, przy realizacji nowych projektów oraz wszelkiego innego wsparcia.

Kontakt