Skontaktuj się z Nami Tutaj

 

Jak różne przekładnie wpływają na wydajność siłowników przemysłowych


Zobacz, jakie znaczenie dla działania siłowników elektrycznych mają przekładnie i jaka jest ich rola w zapewnieniu optymalnej wydajności siłownika. Porównaj trwałość i funkcjonalność przekładni ze stali i z tworzywa sztucznego, które są stosowane w siłownikach przemysłowych.

Jakie rodzaje przekładni są powszechnie stosowane w elektrycznych siłownikach liniowych?

Istnieje wiele rodzajów przekładni stosowanych w elektrycznych siłownikach liniowych, ale w siłownikach przemysłowych powszechnie stosowane są dwa rodzaje przekładni: przekładnie z tworzywa sztucznego i przekładnie stalowe. Oba rodzaje przekładni mają różne kształty:

  • Przekładnia czołowa ma proste zęby. Przekładnie czołowe osiągają wysoką wydajność, nawet w wysokich temperaturach. Odbywa się to jednak kosztem cichej pracy, ponieważ te przekładnie generują więcej hałasu w porównaniu z przekładniami innego rodzaju.

  • Przekładnia helikalna sprawdzi się w zastosowaniach, w których wymagany jest płynny i cichy ruch. Przekładnie te mają jednak niższą wydajność w porównaniu z przekładniami czołowymi, a siła osiowa działająca na wały przekładni generuje ciepło, które należy uwzględnić w ogólnej konstrukcji siłownika.

  • Przekładnia ślimakowa umożliwia ograniczenie poziomu hałasu generowanego przez siłownik przez zwiększenie przełożenia przekładni przed uruchomieniem siłownika. Zwiększenie przełożenia przekładni uzyskuje się przez zastosowanie zębatki o większej średnicy. Przekładnie ślimakowe z tworzywa sztucznego często mają niską wydajność, ponieważ są samoblokujące. Jeśli zachodzi potrzeba zapewnienia większej zdolności do samoblokowania siłownika, w niektórych przypadkach konieczne będzie wprowadzenie dodatkowego hamulca.

  • Przekładnia planetarna składa się z kilku mniejszych zębatek, które obracają się wokół większego koła zębatego. Ten rodzaj przekładni odznacza się bardzo dużą wytrzymałością i wydajnością ze względu na równomierny rozkład siły na koła zębate. Zapewnia wysokie przełożenie przekładni przy niewielkich wymiarach zabudowy i jest stosowany w kilku siłownikach przemysłowych.

Czym różnią się przekładnie z tworzywa sztucznego od przekładni stalowych?

Każdy rodzaj przekładni do siłowników ma wady i zalety.

Przekładnie wykonane z tworzywa sztucznego w porównaniu do przekładni stalowych mają zazwyczaj niższą wydajność i są mniej odporne na działanie wysokich temperatur. Jeżeli jednak siłownik jest eksploatowany zgodnie z danymi technicznymi, czyli np. za każdym razem dociera do swojego krańcowego położenia i nie jest hamowany mechanicznie, materiał, z którego jest wykonana przekładnia, nie będzie ulegał niszczeniu i nie będzie wpływał negatywnie na ogólną wydajność lub żywotność siłownika.

Przekładnie z tworzywa sztucznego są ciche, dzięki czemu nadają się do środowisk i zastosowań, w których niski poziom hałasu ma duże znaczenie.

Siłowniki przemysłowe są często eksploatowane w skrajnie trudnych warunkach otoczenia i pod dużym obciążeniem, wykonują dużą liczbę cykli roboczych i są narażone na wysokie temperatury. W takich przypadkach lepiej sprawdzi się przekładnia stalowa, zębata lub planetarna, która jest w stanie zaspokoić potrzeby w zakresie wytrzymałości, wydajności i optymalnego działania siłownika. Działanie przekładni stalowych nie są ograniczone przez stałą liczbę cykli pracy, ponieważ ciepło generowane przez poruszający się siłownik rzadko osiąga na tyle wysoki poziom, aby uszkodzić materiał przekładni.

Mimo to, większość siłowników przemysłowych LINAK® ma cykl pracy ustawiony na poziomie 20%, chroniąc pozostałe elementy siłownika przed działaniem wytwarzanego ciepła.

Czy wiesz, że...?

Zazwyczaj siłowniki liniowe są wyposażone w jedną przekładnię, która jest połączona z silnikiem i wrzecionem. Dzięki temu obciążenie i prędkość można regulować poprzez zmianę skoku gwintu wrzeciona. Wprowadzenie dodatkowej przekładni między silnik i wrzeciono pozwoli jeszcze bardziej modyfikować wydajność przy zastosowaniu tego samego typu siłownika.

Podstawową zasadą przy wyborze odpowiedniego siłownika jest obliczenie zapotrzebowania na moc poprzez pomnożenie obciążenia przez wartość prędkości potrzebnej do uzyskania wymaganej wydajności. Będzie to stanowić dobrą wskazówkę na temat tego, jaki typ siłownika byłby odpowiedni.

Masz pytanie?

- Nasz zespół z przyjemnością udzieli Ci pomocy w kwestiach technicznych, przy realizacji nowych projektów oraz wszelkiego innego wsparcia.

Kontakt