Skontaktuj się z Nami Tutaj

 

Hamulce w siłownikach i ich wpływ na działanie maszyn przemysłowych


Dowiedz się więcej o różnych sposobach hamowania przemysłowych siłowników liniowych, które zapewnia utrzymanie siłownika w stabilnym położeniu zawsze, gdy zasilanie jest wyłączone. W tym filmie nasz ekspert Hunter Stephenson omawia najbardziej istotne aspekty tego rozwiązania.

Dlaczego siłownik potrzebuje hamulca?

Hamulec zapewnia utrzymanie siłownika w stabilnym położeniu zawsze, gdy zasilanie jest wyłączone. Istnieją trzy sposoby hamowania siłownika. Jednym z nich jest mechanizm samoblokowania, który nie wymaga dodatkowego hamulca, który stabilizowałby siłownik po wyłączeniu funkcji ruchu. Innym sposobem jest wprowadzenie do konstrukcji siłownika hamulca mechanicznego lub elektrycznego. Siłowniki LINAK® są samoblokujące lub wyposażone w hamulec mechaniczny, występujący w kilku wersjach.

W jakie rodzaje hamulców mechanicznych są wyposażone siłowniki?

  • Hamulec tarczowy: Hamulec tarczowy jest zwykle montowany bezpośrednio na wrzecionie, a zatrzymanie ruchu następuje na skutek zaciśnięcia się tarczy hamulca wokół wrzeciona. Umiejscowienie hamulca w bezpośrednim kontakcie z wrzecionem naraża go na działanie zarówno dużej siły, jak i wysokiej temperatury. Ten typ hamulca jest częścią zużywającą się, zaprojektowaną i przetestowaną pod kątem okresu eksploatacji siłownika. Montaż hamulca bezpośrednio na wrzecionie należy również uwzględnić przy ustalaniu wymiarów zabudowy siłownika.

  • Hamulec pojedynczego działania: Hamulec pojedynczego działania ma zamontowaną wewnątrz sprężynę, co oznacza, że hamulec działa w jednym kierunku - przy pchaniu lub przy ciągnięciu. W przypadku siłownika z tego rodzaju hamulcem należy określić, czy hamowanie ma następować przy pchaniu, czy przy ciągnięciu.

  • Hamulec podwójnego działania: Hamulec podwójnego działania jest bardzo mocny. W siłownikach przemysłowych LINAK® stosowany jest ten rodzaj hamulca, ponieważ są to siłowniki o dużej wydajności i jako takie wymagają hamulca, który ma zdolność do samoblokowania. Hamulec włącza i wyłącza się niezależnie od kierunkowego ruchu siłownika tak długo, dopóki silnik elektryczny generuje ruch. Jeśli ruch w obu kierunkach generuje wrzeciono, następuje aktywacja hamulca, który zapewnia utrzymanie siłownika w stabilnym położeniu.

Na czym polega samohamowność elektrycznych siłowników liniowych?

Jedną z niewątpliwych zalet siłowników elektrycznych jest ich zdolność do samohamowania, czyli zatrzymania w położeniu docelowym bez przesunięcia. Samohamowność siłowników LINAK® oznacza, że siłownik może wykonywać pełny cykl roboczy przy pełnym obciążeniu, ale w przypadku zatrzymania przemieści się o maksymalnie jeden obrót wrzeciona, po czym jego ruch całkowicie ustanie.

Na samohamowność siłownika ma wpływ kilka czynników. Rodzaj wrzeciona i nakrętki wrzeciona, konstrukcja przekładni i hamulca, a także system sterowania silnikiem prądu stałego, to tylko niektóre z elementów do rozważenia na etapie projektowania, które wpływają na zdolność siłownika do utrzymania obciążenia w momencie zatrzymania.

Czy wiesz, że...?

Od położenia hamulca w siłowniku będzie zależeć jego wielkość i siła potrzebna do zahamowania siłownika.

Podczas opracowywania nowego siłownika dostępnych jest zaledwie kilka miejsc, w których może zostać umieszczony hamulec mechaniczny. Na przykład na wrzecionie, przy przekładni lub bezpośrednio na wale obrotowym silnika.

Im dalej od wrzeciona znajduje się hamulec, tym mniejsza siła jest potrzebna do zahamowania siłownika. W takim przypadku jednak luz osiowy będzie zwykle większy. Dlatego te czynniki należy uwzględnić już na etapie projektowania.

Teoretycznie hamulec umieszczony między silnikiem siłownika a przekładnią byłby jeszcze bardziej wydajny, ponieważ powodowałby ograniczenie luzu końcowego i wymagałby użycia mniejszej siły do zahamowania siłownika.

Masz pytanie?

- Nasz zespół z przyjemnością udzieli Ci pomocy w kwestiach technicznych, przy realizacji nowych projektów oraz wszelkiego innego wsparcia.

Kontakt